fredag 31 juli 2020

Ännu mera takstolar...

Fredag redan, tiden går.
På förmiddagen for maken till stan för att åka till tippen, sen till ”hovleverantören” för fler takåsfästen och ankarskruv. Himmel vilka mängder det går åt! Handlade mat och dryckjom på vägen hem. Jag sågade och fräste lite halv-i-halvt på syllen till garaget. Det är snart dags för att göra den delen av huset.

Idag vågade jag mig upp på en stege, lite fler steg den här gången. Utmaningar lär vara bra men det har jag inte förstått alls. Förstår fortfarande inte, men det finns bildbevis fast det delar jag inte här. Nån måtta får det vara!
Varför stege? Jo, vi ska väga av höjden på hammarbandet i garaget mot kallsalen. Det är en mur emellan men hammarbandet måste ju vara på samma höjd på båda sidor av muren och det ville jag kolla. Ska nog lämna höjdarbetet till andra som klarar det bättre ändå.

På eftermiddagen gjordes de sista takstolarna. Sju stycken till garaget, dvs 14 stolpar. Maken sågade, jag skruvade kilar.

Nu har vi en ansenlig samling i salen som bara väntar på att våra yngre familjemedlemmar ska komma och hjälpa oss att sätta upp dem.


Ett bra dagsverke ändå.
Det är underligt vilken skillnad det är i tyngd på stolparna. Alla är tunga men några är tyngre än andra. Tätväxande, kodfyllda mot snabbväxande träd kanske. De tyngsta får bli stolpar, de övriga takstolar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar