söndag 5 juli 2020

Ömsom regn ömsom vind

Lördag förmiddag regnade det så då blev den inte mycket gjort på bygget. Vi tog ner byggställningen och sen flyttade kära maken sten. Han fyllde de blivande förråden med mursten så att vi kan utnyttja betonggolvet till byggplats framöver.
En stund efter lunch kunde vi dock täcka av och låta allting blåsa torrt. Tur att vi täckt de isolerade delarna med plast för det stod vatten på plasten under pressen. Fram med svampen och torka torrt!

Nu skulle övre syllen måttas ut och skarvas halvt-i-halvt. Maken bar virke från leveransplatsen till virkesförrådet och jag tog mig an halverandet. Han och jag har lite olika teknik när det gäller att halvera, han tar kapklingan och sågar små smala snitt som liksom äter upp sig själva. Klingan är 2-3 mm tjock och sågar man långt ut så försvinner alltså 2-3 mm per gång. Om vi ska ta bort 150mm så blir det många snitt, det klarar inte jag av. Kapklingan är tung att hantera för mig, det är konstigt att det finns så få verktyg för knubbiga tanthänder.

Jag sågade något färre snitt och tänkte därefter slå bort det som är kvar med stämjärn. Det var jobbigt det med. Jag försökte fräsa bort virket med handöverfräsen men det tog alldeles för lång tid.
Tänka om igen. En kombination kanske skulle funka? Jodå, då gick det riktigt snabbt. Först kapklingan, sen fräsen.
Virket är ohyvlat 47x150, så 23,5mm skulle bort av tjockleken, dvs hälften, och 150mm långt så att det passar både i hörn och för längdskarvning.
20 stycken skarvar plus två provbitar. Jag gjorde alla utom en. Det låter inte mycket men händerna och högerarmen skrek av smärta. Händerna var fyllda av sockerdricka och periodvis hade jag knappt någon känsel alls. Pauserna blev många och längre ju senare dagen led. Envis som jag är skulle jag inte ge upp.
Dagens verktyg.

Den äkta hälften slet han med. 98 st 3,90 meter långa 47x150 bars till virkesförrådet. Över 30000 steg och många kilo tungt, det är mycket efter all sten på förmiddagen och en massa virkesbärande under fredagen.

Vi var redigt trötta när klockan närmade sig 8. Syllen ligger på plats men är inte fastskruvad. Mer regn utlovas så jag ville inte ta bort plasten från isoleringen. Vi täckte allt med presenningar igen, för regn skulle det bli. Rejält med regn.
Inte orkade jag laga middag när jag knappt kunde använda höger hand och arm så det fick bli en traditionell ”Färnamiddag”, dvs hämtpizza. Visserligen hade pizzerian stängt men ugnen var varm, bagaren var kvar och servicen är bra så vi fick vår pizza. Ett glas rött till den och jag somnade som ett barn efter att ha masserat hand och arm med voltaren och tagit en Ipren för det onda.

Söndag morgon vaknar vi till regn, och dagen fortsatte med ännu mera regn. Min hand och arm var glad för vilan. När det äntligen började lätta framåt kvällen kom blåsten i stället. Hade vi varit till sjöss hade det varit kulingvarning, till och med hård kuling, men vad heter det i inlandet?

På bygget hade regnet skapat en fin plaskdamm ovanpå pressen så det blev att ta bort delar av syllen för att tömma ut lite. Hoppas det inte är för blött under.

Inte blev det något gjort på bygget på grund av allt regn men så får det bli. Nu far maken hem för en veckas arbete innan semestern. Jag stannar i stugan och njuter av några dagars ensamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar