tisdag 14 juli 2020

Detta evinnerliga regnande!

Att bygga i regn är inte kul. Nu är jag ju molnets syster så det är väl förväntat att det ska regna men ett ständigt strilande blir bara tråkigt. Går jag in blir det plötsligt uppehåll, går jag ut börjar det igen.
Alla verktyg under tak men när det blir pölar på pressen och virket blir blött är det inte jättekul att bygga.

I går tog maken och jag med oss 7-åringen på en roadtrip. Vi for till Karlskoga för att komplettera delar till byggställningen. Kanske inte den roligaste utflykten för ett barnbarn men modern fick lite ensam tid med den yngre, passade på att handla och hämtade sedan sin man vid tåget.

Vi andra spanade in en racerbil, åt glass och tunnbrödsrulle enligt önskemål och kom hem med många nya leksaker till bygget. Och gissa om det var fint väder när vi var iväg? Självklart.
Väl hemma satte vi upp resterande stolpar och pratade lite med grannen som inspekterade bygget innan det var dags att ta kväll igen.
Det blev många och ganska högljudda diskussioner runt bordet när middagen var intagen (tack till dottern som fixar maten!). Maken och jag har inte alltid samma åsikt eller pratar om varandra. Jo, det är byggfrågor. Hur gör vi här, har vi tänkt på det där, ska vi göra om nåt? Jodå, till slut blev vi nog överens och när jag vänt och vridit mig ett par timmar innan jag somnade så kom jag fram till en del ändringar som behövde göras.

Tisdagmorgon och vi var uppe tidigt. Inte så tidigt som den morgonpigga svärsonen som inte kommit i semesterläge än. Men han får väl skylla sig själv om han är ensam på springturen och får en kall dusch i uteduschen om han är uppe före tuppen. Han fick i alla fall sol. Vi andra kom ut till en grå himmel.
Väderprognosen stämmer ju aldrig trots att vi kollar 4-5 olika, så det började skvätta redan före lunch. Så himla trist!

Dagens arbete blev att sätta reglar, planera för fönster och börja såga halvt-i-halvt i hammarbanden som är av samma 150x150 stolpar som de stående. Men först fixa de ändringarna som jag tänkt ut under natten. Det är väl tjusningen med att bygga själva, vi kan fixa och ändra där vi vill.


Dottern sågar reglar, maken skruvar och jag, tja, jag kommer med glada tillrop och sköter vattpasset.  Svärsonen klipper gräs, ordnar fika och lunch samt håller ordning på barnen.

Jo, lite nytta gjorde jag då jag ritade och räknade på längderna på hammarbanden. Ritningen och verkligheten stämmer inte alltid. I det militära gäller då kartan men i bygget får nog verkligheten styra.
När vi tröttnat på regnet och när energin var på upphällningen provsågade vi en stolpe halvt-i-halvt. Som vanligt klarade inte kapklingan sågdjupet så tigersågen fick fixa det sista.
Sen packade vi ihop för kvällen, duschade av oss sågspån och njöt av älgfärsbiffar som dottern lagat.

När vi fått upp ”skelettet” på bygget ser skorstenen inte så hög ut längre!

I morgon ska det regna igen. Himla kul!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar