tisdag 28 juli 2020

Tappat en skruv?

Vi har många tappade skruvar. Bara att ge sig på ett sånt här projekt är ett klart bevis på att vi har tappat en skruv, eller flera. Hur många tappade skruvar som ligger i grunden vågar jag inte ens gissa men jag har bidragit med ett flertal idag.
Jag som inte går upp på en stege är med och drar igång ett bygge. Det är verkligen att ha en skruv lös.

Idag var det dags för golvbjälkar till loftet. Det är 45x170 och 452 cm långa. Hade vi räknat ordentligt (och varit snåla) så hade vi beställt 480 cm långa bräder, men varför chansa? Nu fick vi såga av de som var 540 cm istället, men varför räkna spill? Det går säkert att använda spillet till något annat.
10 stycken golvreglar ska på plats ovan och tvärs de 45x195 vi lade i går. Nu måste strävorna från takstolarna stå på några av dem så där lägger vi dubbla, två parallella med en kort bit mellan.
Det utlovades regn på eftermiddagen så vi sågade upp alla bjälkar före lunch. Nog hängde regnet i luften redan då men det var inget jämfört med eftermiddagens och kvällens nederbörd. Oj vad det har regnat!
Det är tur att vi har pressen över bygget även om det regnar och skvätter in en del ändå.
Trots mina problem med höjder masade jag mig upp på en byggpall. Jag fördrar den med två trappsteg men behövde en trestegs för att nå.
Får jag stå intill en vägg brukar det gå bra men mitt på golvet utan att ha något att hålla mig i samtidigt som jag ska skruva takåsfästen en bit över huvudet. Nä, inte kul alls! Mellan varven fick jag sätta mig och ”grunda” lite, hitta jämvikten igen och få huvudet att sluta snurra. Jag stod till och med på stegen ett tag, det lär mina fötter lida av i morgon. Nåja, det får jag ta för att få vara med och bygga.
När regnet drog igång som värst gick jag in för att ägna mig åt lite lönearbete, dvs att lägga höstschemat. Men tji fick jag, inte kom jag in på det programmet jag behövde, det saknades en applikation. Det har väl varit nån uppdatering under sommaren. Typiskt. Får försöka igen i morgon när servicedesk är i tjänst.
Uppifrån syns det att vi hann några bjälkar ändå även om maken fick göra det mesta. Stämpen står i vägen för ett par, ställningen fick vi flytta några gånger. Det ska bli spännande att se hur vi lyckas med ett baklänges pussel för att få ut ställningen när taket är färdigt.
Vi avslutade med att fundera över placeringen av trappen till loftet, den är också beroende av hur vi sätter golvbjälkarna. Det blir nog bra till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar