onsdag 29 juli 2015

Ruter in och fönster ut, sa glasmästar'n

Det tog tre veckor in i semestern innan jag började med det som brukar vara min huvudsysselsättning på sommaren: renovera fönster. Kanske för att fönsterarbete och en tvååring inte är den bästa kombinationen?
Vi tänkte återanvända vad vi kan till stugan så våra gamla fönster från huset i stan kommer väl till pass. Men de behöver fixas till, både kittas om och målas.


Mina verktyg är en kittkniv, min lilla morakniv med kort blad som jag inte klarar mig utan, samt en trekantskrapa. I år upptäckte jag även fördelarna med tryckluft och ett litet spruthantag. Perfekt att ta bort gammal färg, smuts och fukt med! Om det behövs har jag även en speedheater som är perfekt att mjuka upp kitt och gammal färg med.


De två små fönstren jag grundade igår hade inte torkat än, det är grymt fuktigt med ett regn som hela tiden ligger i luften men inte faller. Inte förrän i samma stund som jag skriver detta! Nu får det gärna komma. Hoppas det kan blåsa torrt sen så jag kan måla allt som är grundat. Har ingen lust att ta in det inomhus eftersom jag använder lösningsmedelsbaserad färg som luktar starkt. 
Jag är ingen vidare vän av nya vattenburna färger, men jag använder dem ändå ibland. Helst vill jag ha linoljefärg men den torkar så himla långsamt och är därför lite opraktisk. Mina riktigt gamla fönster på stora huset som härstammar från slutet av 1700- eller början av 1800-talet målas alltid med linoljefärg av gammal typ och jag använder endast linoljekitt när jag kittar. Det ska vara riktiga grejer! Linoljekittet är lättarbetat, går att göra tjockare med krita eller tunnare med linolja efter behov. Det går att måla över med linoljefärg på en gång, behöver inte torka och riskera att fåglarna äter upp det innan färgen kommer på. Sen blir händerna mjuka och sköna av linoljan också. Bra bonus!

Eje har skruvat det jag felaktigt kallade spikläkt i går. Det är alltså 2"2 reglar (jag vet, 45x45 mm i nya termer) där det sen ska läggas 45mm isolering mellan. Väggarna har stående 120mm stenull och innanför det alltså 45mm. Sen ska OSB-skivan på. 


Undrar vad det blev för finger på den här bilden? Fotografen är visst inte van vid min mobil.

Gavlarna är kvar att sätta 45-reglar på, det får bli i morgon för nu är det kväll! Det ska bli skönt när isoleringen är klar för då kanske jag kan vara med i huset utan att få hosta! 
De som har varit uppe på loftet säger att det blir stort. Vi får hoppas på det. Det är inte full ståhöjd men är tänkt för lite yngre och därmed kortare människor.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar