söndag 26 juli 2015

En fysiklektion samt finbesök.

Igår åkte Kalle hem för att fortsätta semestern på annat sätt än att spela golf och bygga. Idag var det Lotta, Jörgen och lilleman som vände näsan mot storstaden för några dagar. Men först satte Jörgen och Eje upp plasten i taket.

Själv har jag inte förstått det där med plast i hus, jag tycker att hus behöver andas. Men jag viker mig delvis för de som kan bättre och går således med på att ha plast i taket. Värmen och därmed fuktigare luft stiger, det vet jag. Och jag förstår att fukten kondenserar när den möter kylan och den sk daggpunkten inte bör finnas mitt i en isolering som kan orsaka organisk tillväxt, t.ex. mögel. Men vi använder stenull som är oorganisk och har bra luftspalter så det borde minimera problemet. Men ok i taket får det bli, men inte i väggarna. Ett helt tätt hus behöver mekanisk ventilation och det har vi inte planerat. Självdrag är för mig självklart i mindre hus, sommarstugor och enklare konstruktioner. Det har ju onekligen fungerat bra i hundratals år, självdrag och plastfritt, så jag har svårt att se nyttan av annat.
Slut på fysiklektionen.

Vädret varierade väldigt under dagen. Från morgonens dimma till skyfall och strålande sol. Tur det är tak på bygget!
Mellan skurarna fick vi en riktig överraskning när en av våra äldsta vänner med fru stod på trappen med fikabröd! Så otroligt roligt att de kört upp från Norrköping för att hälsa på, det var ett tag sen vi sågs och vi hade själva pratat om att åka ner till dem i sommar.

Kvällen avslutas med en helkväll framför TVn. Inte kan vi missa nyligen bortgångna Robban Brobergs två shower, sån nostalgi!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar