tisdag 30 juli 2019

Halvvägs i gjutningen

Det viktigaste när man gjuter grund är väl att skriva in årtalet i betongen? Lika viktigt som en dagstidning i trossbotten som datering.

Idag var det således dags att gjuta. 15-18 grader, blåsigt, halvklart. Varmt i solen, kallt i skuggan. Regnade gjorde det under natten. Långbyxor och tjocktröja på.

Grannen hade snällt nog lyft pallarna med bruk ut på ängen, det tackar vi alldeles väldigt för. Bara tanken att bära alla påsar bruk får min trötta kropp att gå i strejk,

Eftersom det är lösgrus och sulblock i vägen hade maken tänkt bära bruket i hinkar, men efter ett par hinkar ångrade han sig. Ut med masonitskivor som körbanor och fram med skottkärran.

Tre säckar bruk per omgång, räckte till knappt 2 meter. Det tog ett tag innan vi fick till ”rätt” konsistens på bruket, även om receptet säger en viss mängd vatten så får man prova sig fram. I början blev det mer murbrukskänsla som är fastare men till slut så fick vi till en något rinnigare konsistens som var lättare att hantera. 

Maken körde blandare och skottkärra, jag fick ta hand om murarsleven och rivbrädan. Eftersom det skedde på marknivå +20 cm stod jag dubbelvikt och stretchade rumpa och lår på ett mycket ansträngande sätt. Efter ett tag tog jag till en stol som hjälp. Att sitta och jobba (fortfarande böjd mot marken) när man gjuter är väl inte det vanliga men vad tusen, bara det funkar!


Före lunch hann vi bara med kortsidan mot verkstan. Lite extra gjutning in mot gavlarna blev det som beräknat. Se fick vi upp farten och fixade ena långsidan samt den andra kortsidan innan dagen var över. Den andra långsidan, mellanväggen samt underlagen till bärlinan tar vi i morgon.

Nu är jag så slut i kroppen att jag sitter och fryser i mjukisbyxor och tröja, fårskinnstofflor och fleecefilt. Lite middag och sen sova kanske. Fast det jag längtar efter mest är den där bastun och badtunnan som det nya huset ska innehålla. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar