onsdag 5 augusti 2020

Höstväder

Det var ruggigt kallt idag. Molnigt, blåsigt och med regnet som bara hotar men ändå inte faller. Mellan varven kom solen fram och då blev det i stället smällhett. Inte lätt att veta om tröjan ska vara på eller av.

Dagens första jobb var att få upp presenning över garaget. Efter lite pusslande och klättrande så var det nästan på plats, men vi behövde fler linor eller rep. Det skulle lösa sig till kvällen som väl var.


Som jag skrev i gårdagens inlägg så var det murning på schemat idag. Först skulle panelen mot gamla logen sågas bort. Den öppningen kommer att täckas av den nya muren.


Därefter satte vi upp lister längs med takstolarna för att skapa luftspalt mellan råspont och isolering. Det var främst den in mot muren som behövde fixas. Sen visade det sig att vi fick ta bort den ena ändå då det blev ett för litet mellanrum mellan takstol och mur. Nåja, misstag gör vi alla. 

Dottern hade ett helt annat uppdrag idag, hon var coronasäkrad chaufför åt sin farfar och blev därmed arbetsbefriad. Svärsonen ägnade eftermiddagen åt barnen som behövde uppmärksamhet, lek, bad och pyssel efter flera dagar då vi inte ägnat dem tillräcklig uppmärksamhet. Favoritmat fixade pappa också: pannkakor till lunch, saffranspannkaka till mellanmål och tacos till middag. Vi gamlingar blev lika bortskämda med mat som barnen.

Det innebar att maken och jag skötte murandet. Ja, jag bar sten och var allmän hantlangare, maken sågade sten och murade. Högt upp som det var så är det ju inte min drömplats men jag fick många trappsteg med mursten och höga lyft av den samma. Bra styrkepass med andra ord.

Stenarna ska kapas till samma vinkel som takstolarna så det blev en del sågande. Skönt att kunna stå under tak och göra det.

Det blev några varv innan det var dags att bryta för kvällen.

Dottern hade köpt några förpackningar flagglina när hon var ute och for så nu kunde pressen förankras ordentligt för natten.
I morgon far jag till stan för nu är min semester slut. De övriga fortsätter med bygget ett tag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar