fredag 30 juli 2021

Duschen är invigd!

Japp, så är det. Vi har duschat i nya duschen! Eller rättare sagt, duscharna. De är ju två. En sån otrolig lyx med ett rejält utrymme, gott om plats och två ordentliga duschhuvuden. Duscharna är ”snålspolande”, dvs blandar in mycket luft tillsammans med vattnet vilket ska göra att det känns som man blir blötare med mindre vattenmängd. Miljövänligt och bra.


Dubbla draperiskenor gör att blyga kan stänga in sig i ett eget hörn eller att hela familjen får plats tillsammans det stora utrymmet.

Vi har ju varit glada över vår minimala dusch i huset men det här blir verkligen något annat. Grannarna får vänja sig vid badrockar och foppatofflor som rör sig över tomten framöver, inte en helt vanlig syn i den här byn.

Den senaste veckan har det spelats golf. Inte jag, bara maken. Golf tar tid och då blir inte mycket gjort på bygget. Ett bra och nyttigt avbrott. Vi har även hämtat virke till knutarna på toalettrummet samt åkt till favoritsågen för virke till lockläkten. Vi har ju en speciellt dimension för det, något som definitivt inte är en standard så vi får tillverka dem själva. Modellen är från vårt gamla hus, 28mm tjock och 56 mm bred. Till glasverandan köpte vi läkten från grannen som sågade av eget virket. Till lillstugan delade vi en 28x120mm och sen motionerade jag handöverfräsen. Med virkesbristen som råder i år så finns endast färdiggrundade brädor på 120mm och det funkar inte med falurödfärg. Vi hittade 28x195mm på favoritsågen så maken och mågen (som återkommit några dagar på mellanlandning efter att familjen varit norrut på bilsemester) fick klyva det i tre delar istället. Sen får jag ta handöverfräsen igen.

Toalettrummet har som nämnts fått knutar.


För att göra lite annat än vanlig panel på väggen har vi, som jag skrivit om tidigare, spikat samma finsågade slätpanel som vi har på utsidan av garaget. Rummet får knutar för att skapa en illusion av utedass inomhus. Knasigt, jag vet. Men kul med nåt annorlunda! Dörren har vi inte bestämt oss för vilken modell vi ska ha ännu.

Garagedörren har även den målats svart men jag har endast målat ena dörren på insidan. Den andra kommer så småningom, utsidan är viktigast.

En pressening har satts upp som skydd mot sol och regn för att kunna måla. Och gissa om vi fått regn de senaste dagarna! Så skönt och välbehövligt.

I bastun har 50mm tjocka silikatskivor limmats fast i hörnet där aggregatet ska stå. Nu ska de spacklas, primas och målas med samma silikatfärg som skorstensmuren.

Ett ventilationshål borrades upp i väggen, det ska finnas tilluft under/bakom aggregatet och vi tar luften från kallsalen.

Maken har även börjat med den sista bastuväggen så nu börjar verkligen rummet få sin slutgiltiga form.


Själv ägnar jag mig åt att foga, spackla, slipa och måla. Det är min avdelning. Sen har jag haft några trevliga boksamtal via teams också, man kan ju inte koppla bort det pedagogiska arbetet helt på semestern! 

Några trevliga grillmiddagar med den yngre familjen har vi också hunnit med innan de fortsatte sin Sverigeturné mot sydligare breddgrader. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar