måndag 9 augusti 2021

Inne och ute

Sista veckan på min semester och hur gärna skulle jag inte vilja förlänga den ett tag till! Göra färdig… 

Lister målade - check!

Förrådsdörren fick en andra strykning - check!

Bastuväggen målad - check!

Silikatskivorna i bastun spacklade, primade samt målade tre gånger och skorstensmuren en andra gång -check!  

Nu är det inte mycket mer att göra på målerisidan förrän trappan byggs till loftet, och det lär dröja.

Ute har maken spikat lockläkt. Det blev han som körde handöverfräsen för den rätta formen denna gången, jag var upptagen med annat. Läkt på kortsidan på plats liksom knutbrädor och väggen målad för andra gången.


Den yngre familjen återkom för en vecka som avslutning på sin bilsemester från norr till söder. Nu blev det arbete på hög höjd igen. Kortsidan av den gamla logen fick ny panel och plåten mot taket kom på plats. Skönt, nu är hela taket färdigt på riktigt! Och snabbt går det när svärsonen (och barnbarnen) hjälper till!
Först revs den gamla panelen och det väggen kompletterades med spikläkt.
Takpappen veks upp mot väggen och plåten monterades.
Sen var det dags för panel. Samma spontade slätpanel som på väggen mot garaget. 
Samma sak på andra sidan, den som vetter mot ängen.
Målad och färdig, och sen kom regnet!

Hela långsidan har fått lock om man bortser från de vid fönstret. Först ska fönsterfodret på plats. Maken har börjat med det halvrunda fönstret på loftet vilket även målades en gång. 

På lördagen kom alltså regnet. Med besked. Och gissa så skönt och välbehövligt det var! Det har ju varit en otroligt solig, varm och torr sommar så regnet var välkommet. Den yngre familjen begav sig hemåt då det vankas hockeyläger för 8-åringen. Själv begav jag mig mot stan på söndagkvällen tillsammans med alla andra som skulle börja jobba. Även om jag gärna hade stannat tillsammans med maken som har en vecka på egen hand så är det skönt att komma in i rutinerna igen. Kroppen längtar efter vila. Rygg, höfter, fötter, axlar, ja till och med tummarna värker och skriker efter vila. Att komma igång på morgnarna är svårt, den där semesterveckan vid poolen med en paraplydrink låter som en dröm! Vila!! Dottern har skämt bort oss under veckan med luncher, middagar och till och med kräftor, något som jag är är enormt tacksam för. Nu ska min kropp vänja sig vid skrivbordsstolen istället, det får bli en vila det med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar