söndag 11 juli 2021

Semester!

 Nu är det äntligen dags, semester! Maken börjar sin denna helg och jag gick på officiell semester i onsdags. Fast det blev egentligen i torsdags. Det är ju Almedalen och trots att den är digital så finns det vissa måsten här i livet. Seminarier i Almedalen är ett.

Vi mjukstartade semestern förra helgen. Det yngre familjen kom upp till stugan på fredagkvällen. Lördagen ägnade maken åt att sätta plyfa och panel i toalettrummet.



Jag tog med mig den yngre familjen till vår lokala bruksmiljö för att uppleva järnets dag i den gamla Lancashiresmedjan. Det var mycket folk och biljettförsäljningen försökte hålla lagom med folk under visningarna. Vi åt glass i solen, tittade på museilägenheten och barnen lekte på lekplatsen innan det var vår tur i smedjan. Mörkt, bullrigt, läskigt och spännande att se mumblingshammaren och valsverket, men som 8-åringen sa: det var kul men vi behöver inte se det nästa år. Klok herre det där.



På söndagen var vi alla på självplock av jordgubbar. Duktigast var 5-åringen medan mormor knappt fick ihop nåt. Nåja, jag gick som tredje person i samma sträcka så det blev inte mycket kvar till mig. Under eftermiddagen rensade jag gubbarna medan maken klippte gräs och slog hö, ja alltså det som inte klippts förut. Därefter åkte han till stan medan jag stannade kvar i stugan. 2 (3) dagars jobb och sen fick jag slappa i två dagar. Skönt! Jag kvistlackade, slipade och målade lite. Med betoning på lite.

När jag grundat ena väggen i toarummet kom jag på att jag varken kvistlackat eller spacklat. Nåja, det går ju att göra ovanpå grundfärgen. Resten av väggarna gjorde jag i rätt ordning i alla fall.

Maken kom upp torsdag kväll som vi brukar och jobbade sista dagen från stugan. Jag jäste i soffan. Det har regnat en del under veckan vilket var behövligt.

Under helgen som gått har vi hunnit med två vändor till måleributiken. Jag har grundat och slipat toalettväggarna inuti, kvistlackat och grundat toaväggarna på utsidan samt målat bastuväggen en gång. 


Taklister har satts upp och målats in på plats, nu kan vi dra elkablar mot dem.
Lite speciallösningar är på sin plats när elkabeln är i vägen.


Maken har bytt hydropress och kopplat in vatten i tvättrummet samt klippt gräset och slagit hö. Fasen vad det växer!
Nu tar vi söndagkväll, kollar på EM-finalen och njuter av att vi är lediga!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar