söndag 17 januari 2021

Årets vintervecka?

Det brukar bli rejält kallt under några dagar i slutet av januari vid stugan. Några år har kvicksilvret krupit ner mot -30 grader men oftast landar vi runt -18-20. Fick vi årets vinter vecka/helg denna helgen? Mysigt men jag hoppas det är över för den här säsongen. Vi kom upp i torsdagskväll som vi oftast gjort under hösten. Den sista dörren skulle levereras på fredagen nångång mellan kl 10 och 21. Man måste älska DHL....  

Veckan hade givit 2 dm snö, grannen var vänlig nog att ploga parkeringsplatsen och uppfarten mot ladan så det var bara att köra in och packa ur. Prognosen pekade mot en kall helg så vi beslutade oss för att inte värma upp verandan utan nöja oss med kök och rummen och det var nog tur det. Fredag morgon vaknade vi till -17 grader ute vilket gav -5 på verandan. Brrr.... solen gjorde ett tappert försök att värma världen och molnen drog in under dagen och skyddade mot den värsta kylan. Jag var ganska glad över att sitta inne och jobba hela dagen, kallgrader är inte nåt mina luftrör gillar. Kalla golv kräver fårskinnstofflor och benvärmare eller knälånga raggsockor. Kaminen värmer från knäna och uppåt, runt huvudet kan det bli rejält varmt. Det är kul med gamla hus!

Mitt på dagen kom leveransen med dörren. En mycket trevlig och serviceminded chaufför. Han backade upp mot ladan utan problem och hjälpte till och med till att bära in dörren i garaget. En guldstjärna till DHL trots allt.

Framåt seneftermiddagen gick maken ut och förberedde lördagens byggjobb genom att montera byggställningen på gaveln. Jag läste en avhandling om digitalisering av skolan i soffhörnan istället.

På lördagen kröp temperaturen sakta uppåt. Maken gick ut i -10°, jag gick ut lite senare vid -7, något mer överkomligt. Nu satte vi slätpanelen på gaveln. Byggställning för att nå. Först en 2-metershöjd och sen byggdes det på med en meter till för att nå upp ordentligt vid nocken. 

En våning på ställningen

Två våningar för att nå till nock.

En våning för den sista delen.

Att stå på en byggpall ovanpå gångbrädorna rekommendera inte i snö, is och halka, därför blir det bygge och rivning av ställning vart efter det behövs. Säkerhet först. 

Jag sågar, maken spikar. Jag står på marken, han klättrar på stege. Bra arbetsfördelning. Hade han räknat ut allt och mätt brädorna som skulle sågas åt mig hade det varit ännu bättre, min hjärna arbetar tydligen väldigt långsamt i kyla. Det är nog något med fysikens lagar tror jag, i kyla rör sig molekylerna mycket långsammare, det gäller nog i mitt huvud också.

En vacker utsikt har jag från min såg i garaget:



Den blå timmen är alldeles magiskt!

Nåja, vi hann klart innan kvällen och det räcker gott så.

Arbetsinsatsen på söndagen var att sätta upp den dörr som vi fick på fredagen. Det är en klassisk stalldörr, välvd i överkant och en dörr som går att dela så övre halvan kan öppnas för sig. Vi behövde kortla på lite för valvet och sätta panel över dörren som följer valvet men nu har vi rutin på att montera dörrar så det gick snabbt och lätt. 




Vi har säker använt för många karmskruvar då vi trodde att dörrarna skulle vara tyngre än de är, men hängslen och rem som vanligt! Den extra kostnaden för några karmskruvar är ingenting i ett litet bygge som vårt. 

Några dörrhandtag har också monterats men det var gruvligt kallt så resten får vänta på varmare temperaturer.

Arbetsdagen blev kort men eftersom vi tog lite sovmorgon så var vi klara som vi brukar på söndagar och vi ställde åter färden mot storstaden. Nu är bygget tätt (förutom loftfönstret som ska målas) och vi ska börja planera för det invändiga arbetet. Dags för en ny projektplan!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar