tisdag 29 september 2020

Den vår de svage kallar höst

Det är något visst med hösten. Färgerna, fukten, solen som fortfarande värmer när den är framme. Och så regnet förstås, och dimman. Inte lika kul.

Fredagkväll for vi upp till bygget. Jag behövde jobba hela helgen så maken fick klara sig själv i ladan, tur ändå att det går bra att jobba på distans!

Skorstensmuraren hade putsat grunden mot gårdssidan under veckan och fortsatte med ängssidan under helgen. 


Maken satte upp hängrännor och takfotsplåt och fick på den sista remsan med takpapp mot gården. 

När ställningen flyttats till ängssidan kom hängrännor och takfotsplåt på plats även där. Vi har silvergrå aluminiumplåtar då taket ska få samma färg. Den gamla verkstaden har obehandlad pannplåt så vi vill fortsätta åt det hållet. Aluzink hade vi tänkt men blev avrådda då den kan missfärgas av sot från skorsten. 

När grunden var putsad skulle ventilluckorna sättas in. Först brändes de med linolja för att få en fin, svart yta, och därefter satte murarmäster dem på plats.

Det är öppningsbara gjutjärnsventiler från Gysinge, jättefina! Pinnen håller dem på plats till fästmassan härdat.

Mitt bidrag till bygget var att knyta fast presenningarna på söndagkväll, och det gjorde jag med den äran så både fot och knä fick en rejäl stukning. Typiskt med ”arbetsskador” när jag suttit på min arbetsstol hela helgen! Nåja, det går ju över med tiden.

Arbetsveckan kallade med finbesök i stan av sonen under några dagar och på torsdagkvällen vände vi näsan mot stugan igen. Det utlovades rejält med regn under delar av helgen och maken ville få den sista takpappsremsan på ängssidan på plats innan ovädret drog in. Alltså blev det bygge på fredagen och lönearbete på lördagen för hans del. Jag ägnade mig åt mitt betalda arbete på fredagen och slappade på lördagen. Inte dumt det heller!

Under veckan så hade delar av muren i kallsalen putsats. Han har lite svårt att slita sig från vårt bygge den där muraren. Han räckte inte ända upp utan sin höga ställning så den sista biten får vänta lite.



Under den grymt regniga lördagen blev huset dammsuget av maken medan jag kokade höstens första älggryta. Perfekt mat för årstiden! En and hade även skjutits på fredagkvällen så den hänger och mörar till sig i containerns kylskåp.

Det är verkligen mörkt på kvällarna. Kattugglan är tillbaka och flyger runt huset. Den låter lite spöklik med sitt ke-vitt ke-vitt då den drar förbi. Lönnarna har fått sina fantastiska färger men frosten har ännu inte gjort björkarna gula.

Söndagen blev kall och ruggig, inte alls så där höstfint med solglimtar som utlovats. Dimman låg tät på morgonen och diset var kvar hela dagen som blev fuktig och rå trots att det inte regnade.

Nu har vi äntligen kommit ner i höjd på bygget så att även jag kan bygga. Byggställningen monterades bara en dryg meter ovan mark. Det funkar okej för mig, inte bekvämt men okej. Vi skruvade reglar längs gårdssidan. 45x45 som ska hålla isoleringen innan vindduk och panel. Det är skönt att kunna stå med fötterna på marken ibland.



Även de sista reglarna på garaget kom på plats, de som ska sitta vid portarna.

Under veckan som gått beställde vi alla fönster och fönsterdörrar och nu behöver vi lägga beställning på portar och övriga dörrar. Leverans beräknas först vecka 51 så vi vet vad vi ska göra på jullovet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar