söndag 14 juni 2020

Korta långa dagar

Jaha, kan hon inte bestämma sig? Korta dagar är det väl knappast en vecka före midsommar? Nej, det är klart. Dagarna är så långa som de kan bli. Solen lyser och det är riktig högsommarvärme. Men arbetsdagarna är kortare än vi ibland önskar, å andra sidan tycker nog våra gamla kroppar att det räcker så.
Fredagar kommer vi till stugan för sent för att göra något mer än att inspektera skorstenen. Den här fredagen hade vi även fått leverans av virke, skruv och järn.


 Det är praktiskt att kolla vad de levererat mot beställningslappen för det är inte alltid det stämmer. Inte den här gången heller. Undrar hur de tänker när de packar? Inte rätt skruv, inte rätt mängd ankarskruv, inte heller rätt storlek på takåsfästen. Virket var rätt i alla fall, tur det.

Lördag förmiddag gick således åt att åka till stan och reklamera. Trist men nödvändigt. Samtidigt så var skorstensmakaren på plats för att putsa skorstensstocken så det var inte mycket vi kunde göra på bygget.
Skorstenen går nu upp till taknivå. Den har fått en öppning för en ventil under tak på loftet, en sotlucka för kaminen samt ett rör att ansluta bastuaggregatet till. Och puts som sagt.



Efter lunch kunde vi börja vårt arbete, bära virke. Jag gör vad jag klarar av, maken resten. Han är starkare än vad jag är och envisare så han bar betydligt mer är mig. Täta pauser, mycket vatten och glass blev eftermiddagens melodi i värmen.

När jag inte orkade bära mer rullade jag ut underlagspapp i grunden, lade ut syllbrädor av tryckt 22x120 och fick hjälp att lägga dit bärlinan 45x220 som en ram längs muren. De väger ju en del när de är 4,20 m långa så det har jag svårt att klara själv när det är att hoppa upp och ner i grunden som gäller.

Plötsligt känns det som om vi är på gång på riktigt med bygget! Och sen blev det kväll... Det var skönt att vila kroppen.

Söndag morgon och med den lite tegel som skulle flyttas. Gräsmattan växer så det knakar så den fick sig en omgång tillika några buskar av sekatören. En ny kantklippare hade vi med oss efter att den förra skar så den fick jobba den med. 

När det nödvändiga var avklarat började vi mäta upp golvbjälkar och göra dem klara till nästa helg.


Bärlinan mitt grunden kan vi inte lägga ut än, först måste skorstensarbetet bli klart och ställningen tas bort.  Det sker troligtvis i början av veckan som kommer. Så i midsommar kan vi lägga hela golvbjälklaget om allt går som planerat.
Men vi kunde lägga ut några golvbjälkar för att pröva ändå. 

 Bjälkarna är ca 4,73 m långa, 45x220 virke där vi tar ut en bit på 45x170 i kanten för en övre syll.


På syllen ska sedan väggen byggas. 
Som sagt, nu är vi på gång och jag vill inte åka till stan igen! Dagarna är alldeles för korta och går för fort. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar