söndag 24 april 2016

Golvolja och jaktlag


På'n igen!
Den här helgen var det arbetshelg för jaktlaget så Eje var sysselsatt med att bygga jakttorn på andra sidan sjön. Jag tog mig an golvet som skulle oljas.
Vi använde Herdins vitpigmenterade golvolja. Två lager med några timmars väntan emellan. Inte blev det vitt direkt, men jag vet av erfarenhet (har samma olja på vindsgolvet i stora huset) att golvet inte gulnar som den gör med vanlig olja. Vill "di unge" ha det ljusare så kan de fixa det senare.
Oljan förs ut med gummiraka och det som inte sugs in på 15-20 min torkas upp. Dels av trasor som det var tänkt, dels av mina strumpor...  Såna där blåa skoskydd hade kanske varit bra. Nåja... Fötterna blir mjuka och fina i alla fall!
När golvet torkat några timmar var det dags för lager nummer två.
Sen fick det torka ca 24 timmar för att därefter poleras med ett vitt skurblock/polertrasa. Nu får det ligga ostört till nästa gång vi kommer upp.



Vi fick besök av golvläggare också, för tvättrummet. Som jag skrivit tidigare så vill vi ha våtrumsstandard på golvet och det fixar vi inte själva. Nu ska golvet primas, flytas, avrinning till avloppet fixas och mattan ska svetsas. Skönt om nån annan gör det.
Jag valde en ljusgrå melerad matta som är i ett skikt, dvs samma färg rätt igenom. Det används i många offentliga miljöer eftersom det inte slits så mycket. Passar oss tror jag.
Grått är dessutom bra, då syns inte smutsen lika mycket.


Eje arbetade bara halva söndagen på jaktmarken och hann med att koppla in utkastaren på pumphuset, så nu har vi vatten vid lillstugan! Praktiskt för mattläggare och putsarbeten.


Kopplingen är fortfarande lite tillfällig, den ska sättas fast ordentligt och några övergångar ska bytas. Men det funkar!

Vädret lämnade dock lite att önska. Sol, regn, snö och hagel om vartannat. Typiskt aprilväder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar