söndag 15 maj 2022

Halvfart

Det går inte fort just nu. Förra helgen var vi på släktträff och hann inte åka till stugan. Maken, som inte är van att träffa folk, har varit social på stan flera kvällar och lyckats dra på sig nåt så han är halvdassig. Kanske är det bara en reaktion på fjärde dosen men tillräckligt för att inte orka med sitt vanliga tempo.

Nåja, lite fix och trix blev det ändå. Foder till toadörren, i alla fall insidan. Han sågar och spikar, jag spacklar och slipar.  

Väggen mot bastun har jag spacklat, slipat och primat.
Maken har, när huvud och ork tillåter, fortsatt måla taket. Fallskydd på plats. Extra viktigt när man inte mår riktigt som man ska.
Som sagt, det gick inte fort men det gick framåt. Det är gott nog. Nästa helg blir taket klart, om vi håller oss friska! 
Det ser inte ut att vara någon större skillnad på laserad och olaserad panel, men tro mig, det är stor skillnad!

Annars är vårbruket i gång. Det dammar som attan när åkern harvas och sås. Gräsmattan är äntligen grön, vårblommorna prunkar och träden blommar. Humlorna jobbar hårt med pollineringen.

Jag älskar maskrosor och har svårt att se dem som ogräs. Mina fyra röda tulpaner fick jag se, något jag inte trodde. Plötsligt blommade två rosa också, de var nya för mig. Kul att det dyker upp något oväntat.
Gullvivorna blommar, liljekonvaljerna är på väg att slå ut och marktäckaren blommar i blått.
Körsbärsträdet är vitt och fint och i äppelträden har enstaka blommor lockats fram av värmen, annars är trädet fullt av rosa knoppar.

Nästa helg är det dags för första rabarberpajen. Tänk vad lite gödsel kan göra för tillväxten!
Egentligen borde man ha semester den här tiden på året så man hinner med att njuta av blomningen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar